Projektet kommer att lägga stor vikt på hållbara lösningar med låga koldioxidutsläpp, och CEEQUAL-metodiken kommer att användas både i projekterings- och byggfasen. Detta gör att effekten av olika åtgärder konkretiseras och mäts.
Dessutom kommer användningen av stål i master och bågar (upphängning för kontaktledningar som spänner över flera spår) att optimeras. Detsamma gäller användningen av betong i fundament längs sträckan.
Fokus kommer även att läggas på att optimera logistik, mellanlagring av material och masshantering. Detta kommer att bidra till att minimera koldioxidutsläpp relaterade till transport och logistik i projektet.
– Detta är ett viktigt kontrakt, och vi är mycket glada att kunna bidra med vår starka järnvägsexpertis i detta spännande projekt för Bane NOR tillsammans med NRC Group. Trønder- och Meråkerbanen är en stor totalentreprenad för järnväg, där vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med NRC Group, säger Sigurd Rugsland, divisionsdirektör och chef för samhällsplanering på Norconsult.
Utbyggnaden startade våren 2022 och planeras vara avslutad i slutet av 2024.